سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک بتنی

 

لزوم استفاده از سپتیک تانک :

در مناطقی که خاک , جنس زمین غیرقابل نفوذ بوده و یا اگوی شهری در دسترس نباشد.

 

تاریخچه تولید سپتیک تانک :

همانطور که می دانید در محل هایی که فاقد شبکه فاضلاب شهری باشند و جنس زمین هم غیرقابل نفوذ باشد یا اینکه سطح آب بالاباشد برای دفع فاضلاب ساختمانهای مسکونی ، مجتمع ها، ادارات، رستورانها و… و حتی مدارس از سپتیک تانک استفاده  می نماییم ، اولین سپتیک تانک اجراء شده در ایالات متحده  در سال 1876 بوده اگر چه” لوئیس مورایس” از وسول فرانسه اولین کسی بودکه این اختراع را در سال 1881ثبت کرد و اختراعش اعتبار یافت ولی پره های جریان که عمل میزان کردن جریان فاضلاب را برعهده می گرفتند اولین بار در سال 1905 به سپتیک تانک اضافه شد و این باعث شد تا راندمان سپتیک تانک افزایش یابد، جالب است بدانید که اولین پره های جریان باتخته های درخت بلوط ساخته شده بود. بعد از گذشت یک قرن، اکنون مجموع بزرگی از سپتیک تانکها احداث شده است. در سال 1903 تعداد زیادی از سپتیک تانکها با مجموع ظرفیت بیش از یک میلیون گالن در”بندریک وساراتوگا ” ساخته شده و در سال 1920 سپتیک تانکها با یک شکل مشابه با هم ساخته می شدند .

بعد از جنگ جهانی دوم سپتیک تانکها به عنوان مهمترین مجموعه جمع آوری فاضلاب مورد توجه قرارگرفته بود به گونه ای که در دفع فاضلاب منازل مسکونی بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص داده بود .

استفاده از بتن برای ساخت سپتیک تانک بتنی پیش ساخته :

بتن از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است. ویژگی اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همچنین می‌توان خاطر نشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاوم، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می‌گیرد. بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه‌های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی به حاصل می‌شود و دارای ویژگیهای خاص است. بتن اینک با گذشت بیش از ۱۷۰ سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی توسط یک بنّای لیدزی، دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است.

همچنین سپتیک تانک ساخته شده با بتن بطور عالی در برابر فشار خاک , تردد وسایط نقلیه سنگین دوام می آورد .

 

نحوه کار سپتیک تانک بتنی :

سپتیک تانک بتنی به روش لجن فعال و بصورت بی هوازی عمل میکند . بدین صورت که بعد از ورود فاضلاب به سپتیک تانک و آرام سازی فاضلاب مواد جامد در بخش ابتدایی سپتیک ته نشین شده و باکتری های موجود در ته سپتیک تانک شروع به تجزیه مواد میکنند و پساب لجنی به بخش دو سر ریز میشود . همچنین در طی روند رشد باکتری ها به دلیل عدم وجود فضا و نوع سیستم بیولوژیکی داخل سپتیک باکتری با کمبود منابع انرژی مواجه میشوند و برای تامین انرژی شروع به خودخوری میکنند این فرایند باعث کاهش حجم مایع داخل سپتیک شده و به عبارتی سپتیک ریست میشود . خروجی سپتیک آبی رقیق میباشد .

سپتیک دارای یک ونت هوا نیز میباشد که گازهای داخل سپتیک را که عمدتا متان میباشد را به خارج از سپتیک انتقال می دهد و ونت هوا را از بلندترین نقطه ساختمان معمولا به بیرون هدایت میگردد.