برج خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده صنعتی :

تعریف برج خنک کننده :
برج خنک کننده در زبان لاتین به صورت Cooling tower نوشته میشود . کولینگ تاور عبارت هست از دستگاهی نسبتا بزرگ جهت خنک سازی وایجاد هوای خنک . برج خنک کننده یا کولینگ تاور در دو نوع مدار باز و مدار بسته عرضه میگردد . عملکرد هر دو نوع جنس یکسان میباشد . کولینگ تاور ها از حیث نظر جنس نیز به سه نوع فلزی , فایبر گلاس و یا ترکیبی از این دو ساخته می شود . برج خنک کننده یا کولینگ تاور از نظر شکلی نیز عمدتا به دو صورت مکعبی یا مخروطی عرضه میگردد . برج خنک کننده مخروطی عمدتا از نوع فایبر گلاس بوده داری استحکام و قابلیت جابجایی راحت وسرویس کاری آسانی میباشد .

مصارف برج خنک کننده صنعتی :

برج خنک کننده صنعتی در کارگاهها و کارخانجات و صنایع تبدیلی کاربرد دارد . دستگاههای استفاده شده در این واحد ها با خروجی بیش از 1500 تن تبرید میباشد . خنک سازی دستگاههای صنعتی .
همچنین برای خنک سازی دستگاههای صنعتی حساس به رطوبت نیز باید مورد توجه قرار گیرد . برای خنک سازی دستگاههای پزشکی که نیاز به خنک سازی با هوای ایزوله و بدون میکرو ارگانیسم و بدون رطوبت از سیستم های مدار بسته استفاده میگردد .

 

نحوه عملکرد برج خنک کننده :

در واقع جریان هوای خشک در اثر عبور از روی جریان آب، بخشی از آب را تبخیر کرده و باعث خنک شدن جریان آب می گردد. نظر به اینکه گرمای نهان تبخیر آب در مقایسه با ظرفیت گرمایی ویژه آن بسیار بالا می باشد، تبخیر بسیار ناچیز آب باعث سرمایش نسبتاً بالایی در جریان مایع می گردد( بعنوان مثال تبخیر 10 لیتر آب و ورود آن به جریان هوا می تواند باعث سرد کردن 10 درجه ای حدود 120 لیتر جریان آب گردد).

البته باید توجه داشت که پارامتر محدود کننده انتقال حرارت، رطوبت نسبی هوای ورودی می باشد. از نظر تئوری حداقل دمای قابل حصول برای آب خروجی از برج خنک کننده برابر دمای مرطوب هوای ورودی می باشد ولی در عمل معمولاً این اختلاف دما 2.5 تا 5 درجه سانتیگراد می باشد. دمای مرطوب هوای ورودی را می توان با پیچیدن یک پارچه مرطوب دور حباب دماسنج و دمیدن هوا با آن اندازه گیری کرد.

ساختار برج خنک کننده :

بصورت کلی دو نوع سیستم و ساختار وجود دارد :

 1  –  برج خنک کننده با جریان هوای متقاطع

برج خنک کننده با هوای متقاطع
2 – برج خنک کننده با جریان هوای مخالف

برج خنک کننده با جریان مخالف

 

اجزا و تجهیزات داخلی برج خنک کننده صنعتی :

شمای برج خنک کننده

مهمترین اجزا داخلی برج خنک کننده :

فن یا همان پروانه اصلی
حوضچه آب و کفی
مدیا و پکینگ
قطره افشان
ونت های خروجی

 

ویژگی های برج خنک کننده صنعتی :

1- تحمل نیروی کششی تا 460 مگا پاسکال

2- دارا بودن مواد سطحی بیرونی بنام ژلکوت با خواص ضد UV ، ضد پوسیدگی و ترک خوردگی

3- طراحی قطعات براساس تحمل نیروی کششی ، وزنی ، فشاری و انبساطی

4- استفاده از سیستم اثر متقابل آب و هوا جهت خنک نمودن آب ورودی توسط فنهای ایرفول از جنس فایبرگلاس با قابلیت تنظیم CFM برای برجهی مدار باز مدور

5- استفاده از سیستم اثر متقاطع آب و هوا جهت خنک نمودن آب ورودی توسط فنهای ایرفول از جنس فایبرگلاس با قابلیت تنظیم CFM برای برجهای مدار باز مکعبی و مدار بسته

6- دارای فیلترهای PVC با زاویه 45 درجه در ضخامتهای 400 و 600 میکرون ، مقاوم تا دمای 60 درجه سانتیگراد با خواص ضد رشد باکتری و جلبک

7- ضمانت رنگ بدنه دائمی با قابلیت سفارش به رنگ دلخواه

8- دارای گواهینامه آبکاری گرم قطعات فلزی به میزان 80 میکرون با آلیاژ روی

9- دارای گارانتی 10 ساله بدنه و خدمات پس از فروش بمدت 20 سال